Stå Gå & Spring

För att kunna springa behöver du kunna gå, och för att kunna gå behöver du kunna stå

STÅ

Hur står du? Hänger du ofta på ett ben eller blir du trött av att stå länge?

Ibland kan man behöva backa lite och fundera på om det är något i sättet du står som kan förändra hur du går eller springer.

Jag brukar likna skelettet och din hållning med en byggnadsställning. Om du har placerat delarna av ställningen lite ostadigt ovanför varandra (skelett såsom bäcken och ryggkotor) kommer man att behöva spännband (muskler) som håller ställningen stadig.

Om du istället får lära känna dina delar ordentligt och veta hur de passar in för att bli stabila så kan du slacka på musklerna (spännbanden) och ställningen är ändå stadig!


Gången sker automatiskt, har gjort så sedan vi var små, och ska så vara, så att vi kan tänka på annat under tiden vi går. Men ibland är man inte är nöjd eller man vill förbättra gången av någon anledning.

Har du tänkt på hur du egentligen går?

Vill du prova något nytt, så kan du ladda ner ljudfilen, ta på dig promenadskorna eller sparka av dig till barfota och tag även med ett nyfiket sinne så guidar jag dig igenom olika övningar under din promenad (28 min). Just denna version inkluderar att du sitter en stund på en bänk eller en sten, så planera in en runda där du har möjlighet för det!



SPRINGA

Att börja springa med skor som kallas barfotaskor kräver en ny teknik jämfört med när man springer med "vanliga" joggingskor. Men också en större medvetenhet om din balans och hållning.


Den stora skillnaden är att man inte kan sätta i hälen först, eftersom det inte är någon dämpning i sulan på ett par barfotaskor.

(Om du provar att springa helt barfota ett par steg på asfalt så förstår du varför!)


I min kurs om barfotalöpning kommer du inte enbart att fokusera på att springa, du kommer att få reflektera och känna in både ditt stående och din gång för att kunna springa. Därför läggs tonvikten på att hitta ett sätt för dig att öka rörligheten, få ett flyt i rörelsen och en förståelse för hur du själv kan hitta en naturlig springstil!






Har du lust att prova på något annorlunda?

Prova att hänga med ut i naturen med mig för att springa i barfota skor eller varför inte helt barfota! Kan också kombineras med andra aktivieter så som ett qigong pass!



EGEN LEKTION I BARFOTALÖPNING


  • Jag filmar din nuvarande löpstil när du springer på ett löpband.
  • Vi går igenom teknink och övningar  för att stärka dina fötter och underben så du kan börja springa med minimalistiska skor eller barfota.
  • Jag filmar igen vid lektionens slut och jämför med första filmen.
  • Vid behov återkommer du för mer träning!


Kostnad: 850 kr inkl 6% moms

Tid: 1, 5 timme


LÄNKAR

Copyright © All Rights Reserved